وقتی اشکها و لبخندها در هم آمیخت و شوق همدلی بر سالن خلیج فارس سایه انداخت، نخستین گردهمایی ناشنوایان قشم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان به اوج خود رسید؛ آیینی که برای نخستین بار فرصت همنشینی و تجلیل از این جامعه ارزشمند را فراهم آورد.
چهرههای خوشحال ناشنوایان و برقی که در چشمانشان موج میزد، فضایی آکنده از صفا و احترام آفریده بود. هر بار که همه با هم با «کف زدنهای بیصدا» به روش ناشنوایان، شور و شادی خود را نشان میدادند، صمیمیت مراسم دوچندان میشد و لحظاتی ناب از همبستگی در خاطر همه حاضران نقش بست.
این گردهمایی، فراتر از یک مراسم ساده، دریچهای تازه برای شناخت و درک عمیقتر میان جامعه شنوایان و ناشنوایان گشود. اجرای برنامههای فرهنگی و هنری توسط ناشنوایان با استقبال پرشور حاضران همراه شد و نشان داد که علی رغم سکوت ظاهری شان و در دلهایشان صداهایی روشن از امید، عشق و زندگی جریان دارد.
در ادامه مراسم، دکتر پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این گردهمایی، وعده حمایتهای بیشتر از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی ناشنوایان را داد و گفت: از اینکه سال گذشته نتوانستم در چنین مراسمی در خدمت شما باشم افسوس میخورم و از شما و مسئولان و همکاران خودم که مراسم صمیمانه امشب را برگزار کردید، صمیمانه تشکر میکنم. امیدوارم ما مسئولان را که ناشنوای حضور و استعدادهایتان بودیم، ببخشید. حتماً برای تقویت فعالیتهای شما برنامههای حمایتی خواهیم داشت.
این آیین صمیمانه با تقدیم گل و هدایا به ناشنوایان پایان یافت؛ لحظاتی که گرمای محبت و احترام را در دل همه حاضران ماندگار کرد.
شایان ذکر است در جزیره قشم ۲۱۹ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی و گفتاری شناسایی شدهاند که ۴۸ نفر در شهر و ۱۷۱ نفر در روستاها زندگی میکنند. از این تعداد، ۶۵ نفر دارای ناشنوایی بسیار شدید، ۳۲ نفر ناشنوایی شدید، ۱۰۲ نفر ناشنوایی متوسط و ۲۰ نفر ناشنوایی خفیف هستند.
بدون دیدگاه